onsdag 8 juli 2009

KASOBI TOMBS!

Welcom to Kasobi Tombs. kan även passa på att säga välkommen till världens största gräshydda. Härinne begravs alla kungar. Just nu ligger det sju kungar begravda.
tyckte att detta var jätte intressant.

The Royal drums.
Dessa trummar var är speciella. Endast män får gå in denna lilla hydda (inte samma hydda som bilden ovan). Dessa trummor spelas av olika orsaker. Det var tex en trumma som spelades klockan sex varje dag för att väcka folket. En annan spelade man för att fira något speciellt, typ om kungen fyllde år. Sedan finns det en annan som slås då någon i kungafamiljen dör.

Här alla svärd och sköldar staplade, som kungarna bar under deras livsgång.

Man tror inte på att kungarna dör, uatan att de bara försvinner. Därför har man alltid en öppen eld som aldrig släcks. Tänk att denna brasa har vart tänd sedan första kungen dog.

Den här linjen som är gjord av hö får man inte krossa om man inte tillhör kungafamiljen. sådan tur jag hade ville faktiskt gå över för att ta en tydligare bild. Men guiden sa precis till mig innan jag hade tänkt att passera.
och i dessa korgarna skänker man offerings. kan vara allt från mat eller pengar. I gräshyddan bodde det fyra husfruar som såg till att stället hölls rent osv. Det var det gåvorna gick åt till.

Bakom alla tavlor så ligger kungarna begravda. Alla förutom en dog naturligt. man tror att denne blev matförgiftad. En av dessa kungar var också far till hundra barn.


Vår guide, Nicholas ; D

James and I. Jag var tvungen att knyta en sådan sarong kring höfterna för att respektera traditionen om man säger så. min klädsel var för "ny-modig".



Inga kommentarer: